آیاتی در قرآن مطرح است که هم اهل سنت و هم شیعه ، اتفاق نظر دارند که راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد .

اسم فاطمه سلام الله علیها در هیچ جای قرآن به صراحت بیان نشده اما آیاتی در قرآن مطرح است که به نقل از شیعه و سنی مراد فاطمه سلام الله علیها می باشد .یکی از این آیات، آیه‌ی مباهله است. در قرآن در سوره‌ی آل‌عمران می‌فرماید ...


قرآن




برهان و استدلال، مقدم بر مقابله و مباهله





دین ما دین استدلال است. «جاءَهُمْ بِالْبَیِّنات‏» (صف/6) بینه و بینات در قرآن آمده است. بینه یعنی چیزی که




قصه را روشن کند و دیگر جای شکی برای کسی باقی نگذارد ، و لذا مصداق بینة معجزه است.

دین ما با برهان و استدلال با مردم صحبت می‌کند. اگر طرف جنگجو بود، در مقابل جنگ مقابله به مثل می‌کند. و این مقابله به مثل هم کار خود خداست. در قرآن کریم آیات زیادی بیان شده که نشان می دهد که خداوند در بسیاری از موارد از راه مقابله با مثل با بندگان رفتار می کند :

1- «فَاذْکُرُونی‏ أَذْکُرْکُم‏» (بقره/152) شما یاد من باشید، خدا می‌گوید من هم یاد شما هستم.

2- «وَ أَوْفُوا بِعَهْدی» شما به عهد من وفا کنید، من هم «أُوفِ بِعَهْدِکُم‏» (بقره/40) به عهد شما وفا می‌کنم.

3- «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ» شما خدا را یاری کنید «یَنْصُرْکُمْ» (محمد/7) خدا هم شما را یاری می‌کند.

4- «زاغُوا» ‏اگر منحرف شوید خدا هم شما را منحرف می‌کند. «أَزاغَ اللَّه» (صف/5)

 

نفرین پیامبر بر مسیحیان

پیغمبر اسلام به مسیحی‌ها گفت: معجزه را که شما قبول نکردید، بیایید نفرین کنیم. مسلمان‌ها یک نفرین می‌کنند به جان مسیحی‌ها ، مسیحی‌ها هم یک نفرین می‌کنند به جان مسلمان‌ها، هر نفرینی عملی شد، معلوم می‌شود آن نفرین کننده حق است که نفرینش گیرا شده است. اسمش هم مباهله است.

 

ماجرای مباهله پیامبر با مسیحیان

آیه‌ی مباهله در سوره‌ی آل‌عمران است. آیه 61! آیه این است: «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیه‏» یعنی کسی که احتجاج می‌کند وچانه می‌زند، «مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ» با اینکه علم دارد و می‌فهمد ولی باز هم چانه می‌زند، به او بگو دیگر چانه نزن: «فَقُلْ تَعَالَوْا» بیا : «نَدْعُ أَبْنَاءَنَا»ما بچه‌هایمان را می‌خوانیم، «وَ أَبْنَاءَکم‏» شما هم بچه‌هایتان را بخوانید، «وَ نِسَاءَنَا» زنانمان را می‌خوانیم، «وَ نِسَاءَکُم‏» و شما هم زنانتان را بخوانید. «وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُم‏» ما جانمان را می‌آوریم، شما هم جانتان را بیاورید. «ثُمَّ نَبْتهَِلْ» به همدیگر نفرین می‌کنیم. «فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلىَ الْکَذِبِینَ» می‌گوییم خدا لعنت کند دروغگو را! بعد هر نفرینی مستجاب شد، معلوم می‌شود که حق است.

پیغمبر، زهرا و علی بن ابیطالب و امام حسن و امام حسین، این چهار بزرگوار را همراه خودش آورد. مسیحی‌ها جمعیتی بودند و دیدند پیغمبر یک زن و یک مرد و دو بچه آورده است. نگاه کردند و زن و بچه‌ی پیغمبر را دیدند، نزد بزرگشان رفتند، گفتند: بنا بوده به هم نفرین کنیم. ما یک جمعیتی آمده‌ایم، پیغمبر با پنج نفر آمده است. بزرگشان گفت : او اگر زن و بچه‌اش را آورده است، پیداست به کارش عقیده دارد، چون هیچ کس زن و بچه‌اش را در معرض خطر نمی‌گذارد. پیداست این ایمان دارد. پس عقب بنشینید و حیا کنید و کنار بروید

کجای آیه مباهله، مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد؟

«تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکم» بچه‌هایمان را می‌آوریم، بچه‌هایتان را بیاورید. «وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُم‏» زن‌هایمان را می‌آوریم و زن‌هایتان را بیاورید. «وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُم‏» جانمان را می‌آوریم ... 

شیعه و سنی گفته‌اند که مراد از بچه‌ها حسن و حسین علیهم السلام بوده‌ و مراد از نساءنا فاطمه سلام الله علیها بود. و اینکه جانمان را می‌‌آوریم، علی‌ بن ابیطالب است.

روز مباهله










در اینجا شیعه و سنی گفتند که مراد از «نسائنا» حضرت زهراست. سوره‌ی آل عمران آیه‌ی 61.

پیغمبر، زهرا و علی بن ابیطالب و امام حسن و امام حسین، این چهار بزرگوار را همراه خودش آورد. مسیحی‌ها جمعیتی بودند و دیدند پیغمبر یک زن و یک مرد و دو بچه آورده است. نگاه کردند و زن و بچه‌ی پیغمبر را دیدند، نزد بزرگشان رفتند، گفتند: بنا بوده به هم نفرین کنیم. ما یک جمعیتی آمده‌ایم، پیغمبر با پنج نفر آمده است.

بزرگشان گفت : او اگر زن و بچه‌اش را آورده است، پیداست به کارش عقیده دارد، چون هیچ کس زن و بچه‌اش را در معرض خطر نمی‌گذارد. پیداست این ایمان دارد. پس عقب بنشینید و حیا کنید و کنار بروید.

 

حضرت زهرا(سلام الله علیها)، سبب نزول آیاتی از قرآن

جای دیگری که حضرت زهرا مطرح است آیه 8 سوره انسان(دهر ) می باشد: «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعام» (انسان/8) ‏

ماجرا این است که امام حسن و امام حسین علیهم السلام کوچک بودند و مریض شدند، پیغمبر و جمعیتی به عیادت رفتند، پیشنهاد کردند که یا علی نذر کن اگر بچه‌ها خوب شدند، روزه بگیر. اینها هم نذر کردند و بچه ها هم خوب شدند و  سه روز روزه گرفتند و هر سه شب در هنگام افطار ،یک شب مسکین و یک شب یتیم و یک شب اسیر، آمدند و آنها نیز غذایشان را به آنهادادند و با آب افطار کردند : که آیه آیه‌ی «یُطْعِمُونَ الطَّعام» نازل شد . 

یکی دیگر از مواردی که نه آیه ، بلکه کل سوره مربوط به این بانوی بزرگوار می باشد ، سوره کوثر و آیه «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» (کوثر/1) می باشد که مراد از کوثر زهرا سلام الله علیها می باشد .